ROB VAN DER VEN
ONTWERPT GÉÉN ETIKET VOOR DE VRIENDENFLES 2022
Interview en foto's: Theo Reyman
Rob volgde destijds de opleiding docent Handvaardigheid in Tilburg. Daar is hij ook met glas begonnen. “Eigenlijk buiten de academie om, omdat er niemand was die er iets van af wist. Ik heb een paar mensen ontmoet, die mij er veel over geleerd hebben. Ik heb nog een maand in Engeland gezeten, om daar leren hoe je in de oven met glas werkt. Vervolgens heb ik de glasafdeling van de Rietveldacademie gedaan en tegelijkertijd kunstgeschiedenis aan de VU. Daarna ben ik méér het glas ingegaan”, vertelt de kunstenaar-van-het-jaar.
Hoe groot is jouw fascinatie voor glas? “Het nadeel van glas is, dat het vaak heel mooi is. Het voordeel is dat het eisen stelt. Je kunt best een tekening op papier maken, het fixeren en klaar is Kees. Als je met glas iets verkeerd doet, houd je niks over. Ik zeg altijd; met glas brand ik me of ik snij me. Heb ik allebei meegemaakt, maar dat kom je overheen. Als je steeds met glas doorgaat, schijnt het een virus te worden. |
Het is niet zo, dat glas mijn enige materiaal is. Ik werk ook met keramiek, ik werk met staal, ik werk met hout. In de restauratie van de Schiedamse molens gebruik ik veel hout en steen. Ik heb een fascinatie met ambachten, met kunde. Glas is een materiaal waarbij die kunde heel erg belangrijk is. Ik heb de afwijking om verschillende technieken met glas te combineren”.
Welke vormen maak je van glas?
“Bij mij is altijd de mens de drijvende factor. Bij het ontwerp van de fles kwam ik gelijk op ’t idee van ze proosten of drinken een glaasje. Het is maar zelden dat er geen mens in mijn werk zit. Eigenlijk is de mens altijd wel herkenbaar. Dat zou je figuratief kunnen noemen, maar het gaat er mij altijd om dat je de mens als wezen met gedragingen, gebruiken en afwijkingen portretteert. De meeste van de figuren die ik weergeef, zijn naakt. Naakt is niet om het bloot. Maar naakt zijn we allemaal hetzelfde. Dat is een vorm van abstractie”.
We maken een overstapje naar de Vriendenfles
“Zo’n acht jaar geleden kwam Sjef Hendrickx naar mij toe, omdat hij glazen bootjes op zijn Vriendenfles (de 10e fles, red) wilde hebben. Hij maakte een houten bootje, dat ik in glas heb gegoten, ik denk zo’n honderdtachtig keer. Die heeft hij op zijn fles gelijmd en dat was zijn ontwerp. Toen zei Sjef eigenlijk moet jij de volgende maken. Het liep anders. Er stonden nog een heleboel andere kunstenaars op de lijst om in aanmerking te komen. Vorig najaar kwam de Kunstcommissie met de vraag kun jij die fles voor 2022 maken? Ik was ondertussen in het Jenevermuseum bezig om de ketel te verbouwen en ben daar inmiddels aardig thuis. Het is dan leuk om vanuit die ervaring aan de fles te werken”.
Welke vormen maak je van glas?
“Bij mij is altijd de mens de drijvende factor. Bij het ontwerp van de fles kwam ik gelijk op ’t idee van ze proosten of drinken een glaasje. Het is maar zelden dat er geen mens in mijn werk zit. Eigenlijk is de mens altijd wel herkenbaar. Dat zou je figuratief kunnen noemen, maar het gaat er mij altijd om dat je de mens als wezen met gedragingen, gebruiken en afwijkingen portretteert. De meeste van de figuren die ik weergeef, zijn naakt. Naakt is niet om het bloot. Maar naakt zijn we allemaal hetzelfde. Dat is een vorm van abstractie”.
We maken een overstapje naar de Vriendenfles
“Zo’n acht jaar geleden kwam Sjef Hendrickx naar mij toe, omdat hij glazen bootjes op zijn Vriendenfles (de 10e fles, red) wilde hebben. Hij maakte een houten bootje, dat ik in glas heb gegoten, ik denk zo’n honderdtachtig keer. Die heeft hij op zijn fles gelijmd en dat was zijn ontwerp. Toen zei Sjef eigenlijk moet jij de volgende maken. Het liep anders. Er stonden nog een heleboel andere kunstenaars op de lijst om in aanmerking te komen. Vorig najaar kwam de Kunstcommissie met de vraag kun jij die fles voor 2022 maken? Ik was ondertussen in het Jenevermuseum bezig om de ketel te verbouwen en ben daar inmiddels aardig thuis. Het is dan leuk om vanuit die ervaring aan de fles te werken”.
Het wordt een hele aparte fles
In het kort de werkwijze van Rob van der Ven. Hij maakt een ontwerp van de afbeeldingen, die op de fles komen. Het ontwerp komt op een z.g. transfer. Zo’n transfer lijkt een beetje op het dingetje dat je vroeger bij modelbouwvliegtuigjes gebruikte. “Je stopt het ‘stickervelletje’ in een bakje water en vervolgens kan je de afbeeldingen zo op de fles wrijven. Daarna gaan de flessen de oven om op 610 graden in te branden. Zo krijg je dus geen etiket maar een afbeelding (met een tekst), die als het ware in de fles zit. Het kost best veel tijd” besluit Rob. |
De Schiedamse kunstenaar Rob van der Ven is gevraagd de Vriendenfles voor dit jaar te ontwerpen. Hij heeft spontaan ‘ja’ gezegd, net als niet minder dan zeventien kunstenaars vòòr hem. Maar het wordt geen etiket, dat simpelweg op de fles kan worden geplakt. Het originele ontwerp zal op zondag 24 april door burgemeester Cor Lamers worden onthuld.
Maar wie het resultaat binnenkort kan bewonderen, zal beamen dat de Vriendenfles 2022 héél bijzonder is en misschien wel de origineelste van alle Schiedamse Vriendenflessen…